І. Франко


Іван Франко. «Чого являєшся мені у сні?..»

 

Чого являєшся мені у сні?
Чого звертаєш ти до мене
Чудові очі ті ясні,
Сумні,
Немов криниці дно студене?
Чому уста твої німі?
Який докір, яке страждання,
Яке несповнене бажання

На них, мов зарево червоне,
Займається і знову тоне
У тьмі?

Чого являєшся мені усні?
В житті ти мною згордувала,
Моє ти серце надірвала,
Із нього визвала одні
Оті ридання голосні –
 Пісні.
В житті мене ти й знать не знаєш,
Ідеш по вулиці – минаєш,

Вклонюся навіть не зирнеш
І головою не кивнеш,
Хоч знаєш, знаєш, добре знаєш,

Як я люблю тебе без тями,
Як мучусь довгими ночами
І як літа вже за літами
Свій біль, свій жаль, свої пісні
У серці здавлюю
на дні.
О, ні!
Являйся, зіронько, мені
Хоч в сні!
В житті мені весь вік тужити

Не жити.
Так най те серце, що в турботі,
Неначе перла у болоті,
Марніє, в'яне, засиха,

Хоч в сні на вид твій оживає,
Хоч в жалощах живіше грає.
По-людськи вільно віддиха,
І того дива золотого
Зазнає, щастя молодого,
Бажаного, страшного того
Гріха!

 


Іван Франко

(пролог до поеми «Мойсей»)

 

Народе мій, замучений, розбитий,
Мов паралітик той на роздорожжу,
Людським презирством, ніби струпом, вкритий!
Твоїм будущим душу я тривожу,
Від сорому, який нащадків пізних
Палитиме, заснути я не можу.
Невже тобі на таблицях залізних
Записано в сусідів бути гноєм,
Тяглом у поїздах їх бистроїзних?
Невже повік уділом буде твоїм
Укрита злість, облудлива покірність
Усякому, хто зрадою й розбоєм
Тебе скував і заприсяг на вірність?
Невже тобі лиш те судилось діло,
Що б виявило твоїх сил безмірність?
Невже задарма стільки серць горіло
До тебе найсвятішою любов'ю,
Тобі офіруючи душу й тіло?
Задарма край твій весь политий кров'ю
Твоїх борців ? Йому вже не пишаться
У красоті, свободі і здоров'ю?
Задарма в слові твойому іскряться
І сила й м'якість, дотеп і потуга
І все, чим може вгору дух підняться?
Задарма в пісні твоїй ллється туга,
І сміх дзвінкий, і жалощі кохання,
Надій і втіхи світляная смуга?
О ні! Не самі сльози і зітхання
Тобі судились! Вірю в силу духа
І в день воскресний твойого повстання...
О, якби хвилю вдать, що слова слуха,
І слово вдать, що в хвилю ту блаженну
Вздоровлює й огнем живущим буха!
О, якби пісню вдать палку, вітхненну,
Що міліони порива з собою,
Окрилює, веде на путь спасенну!
Якби!.. Та нам, знесиленим журбою,
Роздертим сумнівами, битим стидом,–
Не нам тебе провадити до бою!
Та прийде час, і ти огнистим видом
Засяєш у народів вольних колі,
Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,
Покотиш Чорним морем гомін волі
І глянеш, як хазяїн домовитий,
По своїй хаті і по своїм полі.
Прийми ж сей спів, хоч тугою повитий,
Та повний віри; хоч гіркий, та вільний,
Твоїй будущині задаток, слізьми злитий,
Твойому генію мій скромний дар весільний.

 

Іван Франко. Поема «Мойсей»

Мойсей (пророк, що 40 років водив пустелею ізраїльський народ)

1. «Хоч літа його гнуть у каблук Із турботами в парі, То в очах його все щось горить,
Мов дві блискавки в хмарі.
Хоч волосся все біле як сніг, У старечій оздобі,
То стоять ще ті горді жмутки,
Як два роги на лобі»
2. «О Ізраїлю! Якби ти знав, Чого в серці тім повно!  Якби знав, як люблю я тебе! 
Як люблю невимовно! Ти мій рід, ти дитина моя, Ти вся честь моя й слава...
»
3. «Лиш один з-поміж сеї юрби У шатрі не дрімає І на крилах думок і журби
Поза гори літає.
Се Мойсей, позабутий пророк, Се дідусь слабосилий,
Що без роду, без стад і жінок
Сам стоїть край могили. Все, що мав у житті, він віддав Для одної ідеї, І горів, і яснів, і страждав, І трудився для неї. Із неволі в Міцраїм свій люд Вирвав він, наче буря, І на волю спровадив рабів Із тіснин передмур'я. Як душа їх душі, підіймавсь Він тоді многі рази До найвищих піднебних висот І вітхнення, й екстази. І на хвилях бурхливих їх душ У дні проби і міри Попадав він із ними не раз
У безодню зневіри.
Та тепер його голос зомлів І погасло вітхніння, І не слухає вже його слів Молоде покоління».

Датан і Авірон (лихі демони народу)

 

1. «Серед них Авірон і Датан Верховодять сьогодні; На пророцькі слова їх одвіт: «Наші кози голодні!» І на поклик його у похід: «Наші коні не куті». На обіцянки слави й побід: «Там войовники люті». На принади нової землі: «Нам і тут непогано». А на згадку про божий наказ: «Замовчи ти, помано!»
2. «Хто пророка із себе вдає, І говорить без зв’язку, І обіцяє юрбі Божий гнів або ласку,   Той на пострах безумцям усім Між отсим поколінням Най опльований буде всіма І побитий камінням». 
3. «Авірона камінням поб’ють, а Датана повісять».
Азазель емний демон пустині, демон зневіри)

«Може, голос, що вивів тебе На похід той нещасний,
Був не з жадних горючих купин, А твій внутрішній, власний?»

Єгова (Бог)

 

1. «А що ти усумнивсь на момент Щодо волі моєї, То, побачивши сю вітчину. Сам не вступиш до неї (звертається до Мойсея).
2. «Тут і кості зотліють твої   На взірець і для страху Всім, що рвуться весь вік до мети І вмирають на шляху!».
3. «Але заздрий Єгова, наш бог, І грізний, і сердитий» (слова Мойсея)
Єгошуа (ватажок єврейського народу після смерті
пророка Мойсея, який продовжує його справу)

Він закликав євреїв: «До походу! До бою!»
Притча (казка) Мойсея про терен

«Як зійшлися колись дерева На широкім роздоллі. «Оберімо собі короля По своїй вольній волі. Щоб і захист нам з нього, і честь, І надія, й підмога, Щоб і пан наш він був, і слуга, І мета, і дорога». І сказали одні: «Вибирать На одно всі ми звані.
Най царює над нами вовік Отой кедр на Лівані». І згодилися всі дерева, Стали кедра благати: «Ти зійди з своїх гордих висот, Йди до нас царювати». І відмовив їм кедр і сказав
: «Ви чого забажали? Щоб покинув я сам ради вас Свої гори і скали? Щоб покинув я сам ради вас Блиски сонця й свободу, Бувши вольним – пустився служить
Збиранині народу?
Ви корону мені принесли? Що мені се за шана! Я й без неї окраса землі І корона Лівана».
І вернулися всі дерева, Стали пальму благати: «Ти між нами ростеш, нам рідня,
Йди до нас царювати».
І сказала їм пальма: «Брати, Що се вас закортіло? Царювати й порядки робить – Се моє хіба діло? Щоб між вами порядки робить, Чи ж я кинути в силі Свої цвіти пахучі та свій Плід – солодкі дактилі? Мало б сонце даремно мій сік
Вигрівати щоднини? Мого плоду даремно шукать Око звіра й людини? Хай царює хто хоче у вас, Я на троні не сяду, Я волю всім давать свою тінь, І поживу, й розраду».
І погнулися всі дерева Під думками важкими, Що не хоче ні пальма, ні кедр Царювати над ними. Нумо рожу благать! Та вона Всьому світові гожа, Без корони цариця  ростин, Преподобниця божа. Нумо дуба благати! Та дуб, Мов хазяїн багатий, Своїм гіллям, корінням і пнем, Жолудьми все зайнятий. Нум березу благать! Та вона, Панна в білому шовку, Розпуска свої коси буйні, Тужно хилить головку. І сказав хтось, неначе на жарт, Оте слово діточе: «Ще хіба би терна нам просить, Може, терен захоче».
І підхопили всі дерева Се устами одними, І взялися просити терна, Щоб царем був над ними. Мовив терен: «Се добре вам хтось Підповів таку раду. Я на вашім престолі як стій Без вагання засяду. Я ні станом високий, як кедр, Ні, як пальма, вродливий І не буду, як дуб, самолюб, Як береза, тужливий. Здобуватиму поле для вас, Хоч самому не треба, І стелитися буду внизу, Ви ж буяйте до неба. Боронитиму вступу до вас Спижевими шпичками І скрашатиму всі пустирі Молочними квітками. І служитиму зайцю гніздом, Пристановищем птаху, Щоб росли ви все краще, а я Буду гинуть на шляху».
 «Се вам казка, – промовив Мойсей, – Ось вам виклад до неї. Дерева – се народи землі,
А король у їх колі –
Божий вибранець, син і слуга Господевої волі. Як народи Єгова создав, Мов літорослі в полю, Заглядав всім у душу й читав З неї кождого долю. Заглядав їм у душу, яка їх удача й причина, І шукав, кого з них би собі Обібрати за сина. І не взяв отих гордих, грімких, Що б'ють в небо думками… І не взяв багачів-дукачів, Що всю землю плюндрують... І не взяв красунів-джиґунів, Що на лірах брязкочуть… І, як терен посеред дерев, Непоказний на вроду, І не має він слави собі
Ані з цвіту, ні з плоду, –
Так і вибраний богом народ Між народами вбогий; Де пишнота і честь, там йому Зависокі пороги. Між премудрими він не мудрець, У війні не войовник, У батьківщині своїй він гість І всесвітній кочовник. Та поклав йому в душу свій скарб Серцевідець Єгова, Щоб він був мов світило у тьмі, Мов скарбник його слова. На безмежну мандрівку життя Дав йому запомогу, Заповіти й обіти свої,
Наче хліб на дорогу.
Але заздрий Єгова, наш бог, І грізний, і сердитий: Те, що він полюбив, най ніхто Не посміє любити! Тож на вибранця свого надів Плащ своєї любові, Недоступний, колючий, немов Колючки ті тернові. І зробив його острим, гризьким, Мов кропива-жеруха, Аби міг лише сам він вдихать Аромат його духа».


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Односкладне речення. Відповіді до тестів

Цитати з твору Л. Костенко "Маруся Чурай".

Односкладне речення. Тести ЗНО

Цитати з твору Т. Г. Шевченка "І мертвим, і живим..."

Дієслово. Тести ЗНО