І. Карпенко-Карий. "Мартин Боруля".
Іван Карпенко-Карий.
Трагікомедія «Мартин
Боруля»
Початок твору
|
«Кімната в хаті Мартина
Борулі. Двері прямо і другі з правого боку. Грубка з лежанкою. Дерев'яні
стільці, канапка і стіл, покритий білою скатеркою. ЯВА І
За столом сидять Трандалєв, а з бокових дверей виходить Боруля з бумагою
в руках. Боруля. Нате, читайте! (Дає бумагу).
Читайте відціля».
|
Мартин Боруля (заможний селянин)
|
Мартин
Боруля – заможний хлібороб, який домагається втрачених дворянських прав.
Характер Мартина Борулі: не є скнарою і не знущається з бідніших за себе, має
безглузде бажання будь-якою ціною стати дворянином і не бачить перепон на
його досягненні. Його комізм полягає у несумісних із його мужицьким
вихованням та освітою дворянськими звичаями та способом ведення життя. Він
прагне захистити свою гідність і оберегти дітей від тяжкої селянської праці. Ставлення
до інших: зневажає Красовського, наївно довіряє повіреному Тренделєву,
любить свою сім’ю і прагне для неї кращої ,дворянської, долі, але не зважає
на бажання родичів, якщо вони стають на заваді його меті.
Ставлення інших до Мартина: Тренделєв
його дурить, родичі та друзі його не розуміють і хочуть, щоб він знову став
звичайним чоловіком без бажання бути дворянином.
Ставлення автора до Мартина: за прототип
Мартина було взято батька автора. Цим Іван Карпенко-Карий показує своє
ставлення до прагнень батька, а саме комізм ситуації, використовує іронію та
сатиру. Яка ж мотивація такої поведінки Борулі?
Вона на поверхні, її Мартин не приховує: захист людської
гідності як своєї, так і своїх дітей, прагнення оберегти їх від тяжкої («чорної») селянської праці, від «давньої залежності і бідності», Боруля марить тим, щоб хоч його онуки «були
дворяне, не хлопи, що не всякий на них крикне: бидло!
теля!» І
сам він затято відстоює свою гідність: намагається будь-що домогтися
покарання для свого кривдника дворянина Красовського.
Сповнені
іронії, а іноді й сарказму сцени, у яких Боруля намагається завести у
своєму домі «дворянські порядки». Зокрема, Мартин наказує і собі, і членам
родини довго спати, хоча від спання йому нудно, та й боки болять;
планує розвести собак і їздити на полювання; хоче віддати доньку Марисю
за «благородного», який потім через кумедне непорозуміння тікає від
неї; • намагається прилаштувати сина на «благородну» чиновницьку
посаду, проте Степана звільняють; • прагне офіційно оформити своє
«шляхетне» походження, але з’ясовується, що в документи закралася
фатальна для нашого героя помилка (запис зроблено на прізвище Беруля, а не
Боруля). Усі починання Борулі, спрямовані на досягнення примарного щастя,
завершуються поразкою. Інакше й бути не могло, адже для Борулі дворянство –
це те, чим можна зовні прикрити своє мужицьке походження, йому не
доступні поняття «духовність», «культура», «освіченість», «шляхетність»,
«етика».
«О! Виходить, я – не бидло і син мій не теля!»
«Та чоботи чисть раз у раз, щоб блищали, як у засідателя,
– одежа перве діло» (навчає сина
Степана).
«Бог дасть дочку пристрою, тоді заживу настоящим
дворянином; собак розведу, буду на охоту їздить, у карти грать».
«Чина, дворянство треба любить, а другої любові нема на
світі! (до дочки).
Автор
саркастично змальовує цю рису героя в епізоді, де він наказує дружині
Палажці навчитися, як подавати чай і каву «благородному» гостю: «Ну, годі! Сідай, душко! Омелько
привезе самуварь, чаю, сахарю і… кофію. Чай я пив і знаю, як його
настановлять, то сам тобі розкажу; а кофію не знаю, як роблять. Піди ти зараз
до Сидоровички – вона зна – і повчися в неї. І розпитай
гарненько, як його роблять і коли його подають: чи до борщу, чи на ніч?»
У кінці твору Мартин Боруля
ніби народжується зановов на світ, бо нарешті може природно себе поводити,
тобто бути собою: «Чую, як мені легше
робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, – попелом стала».
|
Марися (донька Боруля)
|
Марися – юна працювита, розумна дівчина, шанує народні звичаї і традиції. Вона не прагнула стати
дворянинкою, вона хотіла просто жити так як всі мати свою сім’ю. Батько казав
їй нічого не робити і поводити себе як дворянка, називати батька «папашею»,
але Марися не може бути дворянкою в неї тече селянська кров. Марися вправна
хазяйка, не може сидіти без роботи. Марися –
найбільш стійка до змін, бо має міцну моральну основу, вона намагається зберегти своє щастя, їй панське життя,
яким марить батько, ні до чого. Справді, Мартин Боруля виховував своїх дітей у
дусі здорової народної моралі, про що свідчать Марисині слова: «Перше батько казали, що всякий чоловік на світі живе затим, щоб робить, і що тільки той має
право їсти, хто їжу заробляє».
«Нащо ж дворянство нам здалося, коли воно горе приносе?
Краще жить на світі щаслими мужиком, ніж нещасним паном – це всяке знає!»
|
Степан (син Борулі)
|
Повною протилежністю Марисі
виступає її брат Степан: він прагне добутися чиновницької посади не стільки шляхом якихось інтелектуальних зусиль,
роботою над собою, щоденною старанною працею, скільки обманом,
хитрістю – себто так, як у чиновницькому колі було заведено. І батько
навчає, як вижити в цій прогнилій системі: «Ну, тепер з Богом! (Встає). Прощай. (Цілує Степана). Слухай
старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять… трись, трись меж
людьми – і з
тебе будуть люде!»
Сумною
тональністю забарвлена картина, у якій батько радить синові порвати з
другом дитинства Миколою, бо він тепер, як Борулі здається, уже нерівня
їхньому роду: «Ти, сину, не дружи з
нерівнею, краще з вищими, ніж з нижчими. Яка тобі компанія Микола? Мужик
– одно слово, себе і глянь на
Миколу. То таки мужик репаний, а ти канцелярист!»
Син
Борулі Степан служить канцеляристом у місті. Батько з щедрістю витрачає на
нього гроші, аби він вибився в люди, виглядав, як дворянин. Степанові це
подобається, але ті гроші йдуть у нікуди, бо він не навчився цінувати
зароблені гроші. Але канцелярію закривають, і молодший Боруля повертається
додому, де бачить хворого батька та майже розорене хазяйство. Це все –
наслідки бездумної гонитви за дворянством.
|
Транделєв (повірений, наймит Борулі)
|
Його спеціалізація – махінації з документами, він уособлює бюрократичне суспільство, морально звиродніле й охоплене корупцією. Письменник
постійно мав справу з такими ділками, працюючи чиновником, добре знав
їхню психологію, а тому зневажав до глибини душі.
«Був і писарем в пітейній конторі, був
обер-обїждчиоком, був прикащиком по економіях, держав биржу в городі, служив
у маклера – скірзь важко!»
Саме
думки вголос (через монолог) виявляють хижу сутність цього суспільного
типу: «Т р а н д е л є в (сам). Добре діло це повіренничество,
єй-богу! Другого такого
прибильного не знайдеш… діло Борулі веду протів Красовського, а
діло Красовського протів Борулі. Їздю на своїх конях по просителях, – і коней годують, і мене годують, і фурмана
годують, і платять!.. Наберу діл доволі, приїду в город, піду до
столоначальника, до того-таки самого,
що й діла буде послі рішать, і він мені напише, що треба, а я тілько підпишу,
якщо маю довіренность, а ні, то однесу підписать просителю. Апеляцію треба – так саме: той же, що рішав діло, і апеляцію
напише, а коли діло замисловате – вдаришся до
секретаря… Нарешті: чи виграв, чи програв, а грошики дай! Живи – не тужи! Все одно що лікар: чи вилічив, чи
залічив — плати!»
|
Кінець твору
|
Входе Омелько з соломою. Мартин. Не треба,
згоріло! Все згоріло, і мов стара моя душа на тім огні згоріла!.. Чую, як
мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська,
попелом стала. Візьми, Омельку, попіл і розвій по вітру!.. Омелько. І що б то
було на цигарки віддать! Завіса. 1886. Новочеркаськ».
|
Коментарі
Дописати коментар