11 клас. Українська мова. Розділові знаки. Тести. 14-15.05.2020


Синтаксис. Пунктуація. 2008-2019


Розділові знаки
1. Розділові знаки правильно розставлено в реченні
А Отут серед цвіту, здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі.
Б  Сонце вже котилося на захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.
В  Уявімо що світ, який нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу — рослини на цьому полі.
Г  Проміння ламалося в хвилі, блищало, миготіло, рябіло наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.
Д Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

2. Усі розділові знаки правильно вжиті в реченні
А  Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто сіють дощі.
Б  Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?
В  Хоч навколо, за тином ліс жовтів і мінився осінніми фарбами, але хміль іще буйно зеленів.
Г  Здоровенний дуб розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.
Д  Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

3. Кому (коми) треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А  А тим часом місяць пливе оглядать небо й зорі та землю й море.
Б  У моїй душі бриніли людські голоси і ні вдень ні вночі не давали спокою.
В  Підемо до лісу або в гай погуляти чи на річку порибалити.
Г  Жовтороте ластів’ятко силилося вилетіли з гнізда та ще не змогло.
Д  Пізньої осені на зритій землі поплуталась гарбузова огудина.

4. Кома перед і ставиться в реченні (коми пропущено)
А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.
Б Доба Мазепи - це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.
В Тема матері завжди була є і вічно залишатиметься актуальною як у народних піснях так і в професійній творчості.
Г Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з'являється все більше і більше.
Д Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.

5. Кому перед як треба поставити в реченні
А Пам’ятаю ці події як сьогодні.            
Б Затримався не більше як на годину.
В Вивчаємо звук як одиницю мовлення. 
Г Дощ полив як із відра.
Д Роса посипалась як дощ.

6. Мотоцикл і я(1) це окрема тема(2) тиждень ремонтую(3) аби 20 хвилин проїхати іноді(4) навіть(5) із вітерцем перед обуреними сусідками.
Кóму треба ставити на місці цифри
А 1     Б 2      В 3     Г 4       Д 5

7. Кома НЕ СТАВИТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущені)
А  На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.
Б  І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В  День був сонячним і небо здавалося ще більшим.
Г  Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Д  Мені потрібне слово а не слава.

8. Перед виділеним сполучником і після нього НЕ треба ставити коми в реченні (розділові знаки пропущено)
А  Явори й долини залила імла і несміливі й кволі встали зорі.
Б  Тихий сон стуляє вії розігнавши давні мрії і втопивши їх в журбі.
В  Нависло хмар глухе склепіння і шурхаючи крилами об них летять чайки.
Г  Я кличу сонце і припале сріблястим порохом з долин воно пливе.
Д  Сивим туманом оповило велетні-дерева і навіває сум така картина.

9. Доберіть приклад до кожного випадку вживання КОМИ:
1 у  безсполучник. реченні
2 у складнопідр. реч.
3 у складносур. реч.
4 при відокремленій
обставині
А Між зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.
Б Уткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.
В Яра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.
Г Десь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.
Д У плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.

10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання КОМИ:
1 між однорідними членами речення
2 при відокремленому члені речення
3 між частинами безсполуч. речення
4 між частинами складносур. речення
А Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.
Б Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
В Жайворонок висить на нитці, співаючи весну.
Г Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
Д Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

11. Прочитайте речення.
Сонце зайшло (1) та відблиски неба ще живуть на стрілчастих (2) блискучих ракетах (3) що (4) скільки глянеш (5) височать по всьому степу.
Кόму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А  1        Б  2         В  3        Г  4         Д  5

12. Прочитайте речення.
Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село. 
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1        Б 2        В З        Г 4           Д 5

13. Прочитайте речення.
Як ви знаєте(1) перпетуум-мобіле – це вічний двигун(2) над винаходом якого(3) людство довго билося(4) аж доки не усвідомило неможливість такого пристрою(5) зважаючи хоча б на тертя та закони механіки.
Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А  1        Б  2         В  3        Г  4         Д  5

14. Прочитайте речення.
Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і повніше навколо (5) і більш тривожно на серці. 
 Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1       Б 2         В З     Г 4       Д 5

15. Прочитайте речення (розділові знаки пропущено).
Бажання дізнатися про найдальших предків (1) пошуки сімейних реліквій (2) розмови з рідними (З) усе це прокладає незримі ниточки духовності між старшими й молодшими членами родини (4) робить їх ближчими (5) ріднішими один одному.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ 
А 1    Б 2    В 3    Г 4   Д 5

16. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав на весь голос: то була пісня,(3) що їі найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) може,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку
А коми 1 і 2 — при відокремленій обставині
Б кома 3 — між частинами складносурядного речення
В коми 4 і 5 – при відокремленій прикладці
Г коми 6 і 7 — при вставному слові
Д кома 8 і 9 – при однорідних членах речення

17. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталася в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку
А коми 1 і 2 – при уточнювальній обставині
Б кома З – між частинами складносурядного речення
В коми 4, 7 і 8 – між однорідними членами
Г кома 5 – при відокремленому означенні
Д кома 6 – перед підрядною частиною складного речення

18. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділ. знак або його відсутність).
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку
А коми 1 і 7 виділяють відокремлені означення     
Б кома 2 розділяє головну й підрядну частини
В двокрапка 3 стоїть після узагальнювального слова
Г коми 4 і 5 розділяють частини складносурядного речення
Д на місці цифри 6 коми немає, оскільки означення є неоднорідними

19. Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А Вже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.
Б Сашко задихався та зморився більше години вони бігли із Сіроманцем.
В Сонце зайшло степові озера стали на якийсь час темно-червоними.
Г Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.
Д Спочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишився.

20. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 Десь недалеко вдарив грім – луна котилася глухо, грізно, довго.
2 Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік – ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.
3 Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна.
4 Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину – у негативні, як це наймодніше зараз.
А тире при відокремленому означенні
Б тире в складному безсполучниковому реченні
В тире на місці пропущеного члена речення
Г тире при однорідних членах речення
Д тире між підметом і присудком
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

21. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 перед узагальнювальним словом
2 між підметом і присудком
3 при відокремленій прикладці
4 між частинами
безсполучникового речення
А А мова — то пісня душі, покладена на слова.
Б І сльози, і прокльони — все мине.
В І ось прийшла неділя — день легкий.
Г Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.
Д Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

 22. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А  Ще великий Микола Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову українського народу.
Б  Кінь вийшов на сизу піщану косу і струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним.
В  На оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки.
Г  Женеш свою корівчину пасти в поле, десь за тобою сонце, сходячи, крізь дерезу спілим кавуном червоніє.
Д  Дівчина ступає на палубу, і літній слуга вслід їй виносить велику клітку з пернатим красенем – вінценосним журавлем.


 
23. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 перед узагальню-
вальним словом
2 між підметом
і присудком
3 при відокремленій прикладці
4 у безсполучниковому реченні

А Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.
Б Мемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.
В Соловей співає - серце завмирає.
Г У будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.
Д Часом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.
24. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 між підметом
і присудком
2 перед узагальню-
вальним словом
3 при відокремленій прикладці
4 у безсполучниковому реченні
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Здобути волю — то мій рай.
В Я тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.
Г Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.
Д Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

25. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 при відокремленому
означенні
2 в складносурядному реченні
3 при однорідних
членах речення
4 між підметом
і присудком
А Я усміхнусь і все навкруг сміється.
Б Печаль пече гаряча і нестримна.
В Для гордої і владної душі життя і воля на горі високій.
Г Непереможна безборонність твій меч єдиний і єдиний щит.
Д На річці, у лісі, на полі усюди німа тиша.


26. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 при відокремленій прикладці
2 в реченні з однорідн. членами
3 т між підметом і присудком
4 в неповному реченні

А Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість
Б Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.
В Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.
Г Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.
Д Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.

27. Неправильно вжито тире в реченні

А  Писати просто — це найбільша майстерність і якість справжнього таланту.
Б  Привчав мене батько трудитись до поту, а мати — любити пісні.
В  У будь-яку погоду: у дощ, у туман, у шторм — виходять рибалки на промисел.
Г  Збагачуйте життя своєю щедрістю — тоді добрим словом вас згадуватимуть люди.
Д  Ясна річ — пісні Марусі Чурай співали не тільки дівчата, а й козаки.


28. З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.
Розділовий знак
1 кома
2 тире
3двокрапка
4 дужки

Приклад
А В житті мені весь вік тужити … не жити.
Б Схилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ...
Б.-І. Антонич...
В Вона прийшла ... заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.
Г І розкажім собі обіймами... про тишину над оболонями.
Д Бо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.

29. З’ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропусків.
1 кома
2 двокрапка
3 лапки
4 тире

А «Стій, – гукав на неї Іван, […] звідки ти приїхала?»
Б «Як дивно все відбувається. Як дивно! […] – думав Микола.
В «Лиши біду, нехай щезає від тебе! – радив спокійно хлопець […] – Нема з ким говорити!»
Г «Ще б ми стільки прочитали, як ти, – докинула Василина й пояснила подрузі […] – Узимку цілі ночі просиджує над книжками».
Д «Наша артіль бідна, – сказав старий […] – і кидати шаланду в морі не годиться».

30. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.
1 кома
2 двокрапка
3 тире
4 дужки

А  Знаю я … моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі.
Б  Це просто день, що врубується в простір … Сергій Жадан ….
В  Ось ранок … синім возом … їде … і сонця сніп в село везе.
Г  Вдихати вітер Батьківщини … найвище щастя на землі.
Д  І сонце падало за тьмяним морем трав … на землю маки кинувши червоні.

31. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.
1 кома
2 двокрапка
3 тире
4 знак оклику

А  О ні … Являйся, зіронько, мені хоч в сні.
Б  Така терпка, така остання … правда, закута в мармур майже римських строф.
В  Щасливиця … я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні.
Г  Я з тобою все життя поділю … хліб і сіль і краплину щастя.
Д  Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше … спати, спати і спати на волі.

32. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А  Тут усе: і повітря, і тиша, і дерева - сповнене якоїсь загадкової сили.
Б  Учитель - це три світи: теперішній, минулий і майбутній.
В  Море й озеро, синій берег і широкий степ - усе залите гарячим маревом.
Г  На все осінь щедра: на кавуни, і на дощі, і на холодні роси.
Д  У наших ріках водяться різні породи риб: а саме шука, лин, лящ, сом.

33. Пунктуаційну помилку допущено в рядку
А Щасливий і веселий він глянув на високе небо.
Б Важка від насіння, низько нахилялася жалка кропива.
В Дорога повела в порослі густими лісами гори.
ГНалякані незнайомими звуками, коні пряли вухами.






Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Односкладне речення. Відповіді до тестів

Цитати з твору Л. Костенко "Маруся Чурай".

Односкладне речення. Тести ЗНО

Цитати з твору Т. Г. Шевченка "І мертвим, і живим..."

Дієслово. Тести ЗНО