11 клас. Українська мова. 26-28.04.2020.
Складнопідрядне
речення. ЗНО 2008-2019
1. Складнопідрядне речення
утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати
А
якось журливо ставало на душі.
Б
неначе занурюючи все в темряву.
В
однак на ґанку ще точилася розмова.
Г
так що все птаство затихло.
Д насувався лячний
присмерк.
2. Синонімічним до простого речення “У сучасному світі
вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю
успіху” є складнопідрядне
речення.
А
У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, щоб
особистість могла досягти успіху.
Б
У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно,
адже це свідчить про досягнення особистісю успіху.
В
У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне,
оскільки так особистіть досягне успіху.
Г
У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне
через те, що так особистість може досягти успіху.
Д
У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно,
тому що так особистість може досягти успіху.
3. Позначте складнопідрядне речення з однорідною
підрядністю:
А Усіх, хто живе в Україні, має об’єднувати в
суспільство українська мова, котру треба знати.
Б Скажи мені, всесильна мово, з якого джерела буття тече
струмок, що зветься Слово, в ріку несмертного життя?
В Повінь добрих почуттів затоплює вчителя, коли він чує,
як довірливо тулиться до нього дитина.
Г Велике діло, коли людина має чисте сумління, коли ніякі
тіні не каламутять… душу.
Д Хоч проживи сто і двісті років, Київ пізнати повністю
неможливо, бо в кожного він свій, особливий, самобутній, неповторний.
4. Складнопідрядне речення
з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні
роки...» додати
А
бо були вони щасливими.
Б
щоб ненадовго повернутися назад.
В
хоч і швидко вони промайнули.
Г
доки буду топтати ряст.
Д
дарма що вони були дуже давно.
5. Складнопідрядне речення з підрядною порівняльною
частиною утвориться, якщо до речення «Сірі хмари насувалися все
ближче …» додати А… мов пізньої похмурої осені.
Б… бо сильний вітер їх
щодуху підганяв.
В… неначе накочувалися
величезні хвилі.
Г… так що треба очікувати
грозу.
Д… щоб пролитися рясним
дощем.
6. Складнопідрядне речення
з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми
обов’язково поїдемо до Києва…» додати
А незважаючи на люті морози.
Б якщо купимо квитки на потяг.
В бо вже скучили за рідним містом.
Г так що обов’язково відвідаємо Поділ.
Д щоб краще дізнатися історію столиці.
7. Складнопідрядним з підрядним причини є речення
А
Коли ідеш ранковим полем, то грають бризки від роси.
Б
Ніч була довга, думалося, що ніколи вже сонце не зійде.
В
Люблю людей землі своєї, бо й я землі своєї вірний син.
Г
День такий, що жалітися грішно на невдачі, нестачі, біду.
Д
Здалося, що якийсь чарівник, як у казці, позолотив дерева.
8. Складнопідрядне речення з підрядним причини утвориться,
якщо до частини "На вікна в моїй кімнаті повісили жалюзі,.." додати
А і тепер стало дуже затишно.
Б незважаючи на їхню вартість.
В дарма що темного кольору.
Г бо було незручно читати.
Д щоб було затишно та красиво.
9. Підрядним реченням причини
можна замінити відокремлену обставину в рядку
А Берести й клени стоять обабіч вулиці, підпираючи
високу баню неба.
Б Незважаючи на ранню весну, надворі вже зранку душно й
жарко.
В Ясний місяць зблід, засоромившись зірки та червоного
ранку.
Г Сонце, щойно викотившись, тихо пливло понад зеленими
плавнями.
Д Останні промені, попри всі спроби зачепитися за обрій,
знесилено зникали.
10. Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться,
якщо до речення «Гості нашого міста залюбки відвідують університетський
розарій...» додати
А щойно трапляється така нагода.
Б оскільки він є найбільшим у Сімферополі.
В щоб помилуватися рідкісними сортами троянд.
Г тому що в ньому з'явилась алея білих троянд.
Д хоча не завжди на екскурсію мають достатньо часу.
11.
Складнопідрядне речення з підрядним мети
утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати
А
незважаючи на погану погоду.
Б
щоб відвідати ботанічний сад.
В
тому що були вихідні дні.
Г
через задушливі дні в Києві.
Д
так що відпочинок був цікавий.
12. Складнопідрядне речення
з підрядним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була
занесена снігом…» додати
А оскільки вчора була сильна хуртовина.
Б хоча надворі вже була рання весна.
В ніби лежала товста пухова перина.
Г тому що не була розчищена від заметів.
Д так що не можна було доїхати до міста.
13. Відокремленим означенням
можна замінити підрядну частину в реченні
А До кімнати весело вбігли близнюки, які міцно трималися
за руки.
Б Угорі тужливо озвалися журавлі, які вже взяли літо на
свої крила.
В До годівниці прибігала сарна, яка потоваришувала з
нашим козеням.
Г Мою увагу привернули комахи, що яскраво світилися
серед трав.
Д Надвечір ожили яскраві квіти, що прив’яли за день на
сонці.
14. Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в
рядку
А Олесь, який плив поруч, допоміг мені вийти на берег.
Б Подвір’я затінює крислата яблуня, що росте під хатою.
В Огірок, що зжовк на сонці, був дуже несмачний.
Г Думки, які роїлися в хлопцевій голові, не давали
заснути.
Д Пасічник дав скуштувати меду, що пахнув липою.
15. Відокремленим означенням можна замінити
підрядне речення в рядку
А
Радують око різнобарвні квіти, що ростуть на клумбі.
Б
Знову бачу синицю, що перелітає з гілки на гілку.
В Ми зустріли Степанову бабусю, яка купувала фрукти.
Г
Це був тільки сон, що наснився навесні. Д
Ледь-ледь тремтять губи, що посиніли від холоду.
16.
Відокремленим означенням можна замінити підрядну
частину в реченні
А Краплі дощу, який щойно випав, мерехтіли на пелюстках.
Б Серед квітів, що стояли у вазі на вікні, були й
волошки.
В Вона дивилася на білу орхідею, яку подарували друзі.
Г Я милуюся барвистими квітами, що ростуть біля будинку.
17.
Відокремленою обставиною можна замінити
підрядне речення в рядку
А
Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.
Б
Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.
В
Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.
Г
Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.
Д
Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.
18. Відокремленою обставиною можна замінити підрядну частину в
реченні
А Якщо ти прагнеш здобути
перемогу, друзі повинні бути поруч.
Б Водій загальмував на
перехресті, щоб ми швидко вийшли з машини.
В Коли ми зійшли на ту
гору, керівник групи дав команду перепочити.
Г Коли Назар думає про
осінь, у його уяві виринають жовті листочки.
Д Я біг досить-таки
повільно, бо відчував страшну втому в ногах.
21.
Відокремленою обставиною можна замінити
підрядне речення в рядку
А
Сергій був дуже задоволений, що поборов своє хвилювання.
Б
Коли згадую улюблені пісні, ноги самі пускаються в танок.
В
Щойно дівчина вийшла на сцену, її зустріли бурхливими оплесками.
Г
Треба бути обережним, якщо не хочеш потрапити в халепу.
Д
Лиш ми вирушили в дорогу, став накрапати дрібненький дощик.
19. Відокремленою обставиною
можна замінити підрядне речення в рядку
А Журавлі прощально курличуть, коли відлітають у вирій.
Б Дощ не переставав падати хоч на небі блиснуло сонце.
В Я не знаю, чи повернулися лелеки у своє торішнє
гніздо.
Г Вітер доносив відголоси грози, яка гуготіла десь за
обрієм.
20.
Не можна замінити дієприслівниковий зворот
підрядним обставинним у реченні
А
Вийшовши з густого соснового лісу, ми побачили велике поле маків.
Б
Євген Черниш сидів на траві оддалік, спершись підборіддям на руки.
В
Квіти згортали пелюстки, відчуваючи наближення нічної прохолоди.
Г
Почувши про приїзд театру мініатюр, учні зібралися в актовому залі.
Д
Працюючи в сучасних лабораторіях, потрібно мати глибокі знання.
21.
Установіть відповідність між видом
підрядного речення і прикладом.
1 означальне
2 з’ясувальне
3 обставинне причини
4 обставинне місця
|
А Мені було байдуже, де вони отримували цю
інформацію.
Б Туди, де образи кохані, душа окрилена
летить.
В Ясени, ясени, бачу вас за селом край
дороги.
Г Вогонь був таким, що в повітрі снаряди
зустрічалися зі снарядами.
Д Прокинувся від того, що в хаті стало
видно, як удень.
|
22. До кожного рядка,
позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
1 означальне
2 з'ясувальне
3 обставинне причини
4 обставинне місця
|
А Сюди, де вуличка забута, приїхав по
дитячі сни.
Б Люблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно
дерева.
В Зацвіла в долині червона калина, ніби
засміялась дівчина-дитина.
Г Я єсть народ, якого правди сила ніким
звойована ще не була.
Д Поет не боїться від ворога смерті, бо
вільная пісня не може умерти.
|
23.
Визначте вид підрядного речення
1 з’ясувальне
2 обставинне умови
3 обставинне причини
4 обставинне допустове
|
А Мені завжди здавалося, що в Греції навіть
статуї теплі.
Б Тому веселиками звуться журавлі, що
прилітають до веселої землі.
В Якби Данило був маляром, то змалював би
дівчину із сонцем на плечі.
Г Нехай будинок не дуже затишний, та
теплішого в них немає.
Д Візерунки, що густо заповнюють тло
тканини, властиві вишивкам Галичини і Буковини.
|
24.
З’ясуйте вид підрядних речень у наведених
прикладах
1 означальне
2 з’ясувальне
3 обставинне часу
4 обставинне умови
|
А Твій дух не став приниженим і плюсклим,
хоч слала доля чорні килими.
Б Ви знаєте, як липа шелестить у місячні
весняні ночі?
В Бачу за морями золоті дороги, де припав
до неба синьоокий степ.
Г Коли прибудеш влітку до столиці, немов
на конях вилетять каштани, угору підіймаючи правиці.
Д Коли слова на порох стерті, сповідатись
зорям зайво.
|
25.
До кожного типу підрядного речення
доберіть відповідний приклад
1 підрядне умови
2 підрядне мети
3 підрядне місця
4 підрядне ступеня
і способу дії
|
А Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки
співів у серці моїм.
Б Поміркуймо, що кличе людину до
творчості.
В Як не буде птахів, то і людське серце
стане черствим.
Г Де Ярило ступить – ярина виростає.
Д Я, щоб відновити в пам’яті берег
дитинства, відвідав рідне село.
|
26. Установіть відповідність між складнопідр.
реченнями та видами їх підрядної частини:
1 У
світі слів немає випадкових, хоча вони й століттями мовчать.
2 Якщо
ти усміхнешся світу, він відповість посмішкою.
3 Спинюся я і довго буду
слухать, як бродить серпень по землі моїй.
4 Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.
|
А підрядне допустове
Б підрядне умови
В підрядне з’ясувальне
Г підрядне мети
Д підрядне часу
|
27. Установіть відповідність між складнопідр.
реченнями та типами їх підрядної частини:
1 Якби мені сила та воля, жив би без горя.
2 Теплий туман слався по полю й наливав
балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
3 Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин. 4 Україна моя починається там, де доля моя усміхається. |
А підрядне умови
Б підрядне наслідку
В підрядне мети
Г підрядне місця
Д підрядне з’ясувальне
|
28. Установіть відповідність
між видом підрядн. речення та фрагментом
складн. речення.
1 означальне
2 з’ясувальне
3 допустова
4 наслідку
|
А Ще не прийшла весна, хоч ...
Б Як гарно тут восени, коли ...
В Було тихо, так що ...
Г Повела стежка в поле, де ...
Д Я не маю наміру розповідати, що ...
|
29. З’ясуйте, який вид
підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
1 Щоб гарно жити, …
2 Мені здалося, що…
3 .., могли б запам’ятати.
4 Я чула пісню, що…
|
А означальне
Б мети
В з’ясувальне
Г умови
Д часу
|
30.
З’ясуйте, який вид підрядного речення
відповідає кожному фрагментові.
1… понад усе хотіли,
щоб …
2… зайшов до магазину,
щоб …
3… дуже сподобалася
книга, що її …
4… настільки
досвідчена, що …
|
А означальне
Б з’ясувальне
В умови
Г мети
Д ступеня та способу дії
|
31.
З’ясуйте, який вид підрядн. речення відповідає кожному фрагментові складн. речення.
1…минуло п’ять хвилин,
як…
2…тішать око півонії,
що їх…
3…цікаво слухати про
те, як…
4…її пісня лилася, як …
|
А означальне
Б з’ясувальне
В часу
Г порівняльне
Д умови
|
32. З’ясуйте, який вид
підряд. частини відповідає кожному фрагменту складн. речення.
1 Назавжди в пам’яті день, коли …
2 Коли їхали автострадою, …
3 Із розкладу учні дізналися, коли …
4 Коли хочеш поваги до себе, …
|
А обставинна причини
Б означальна
В з’ясувальна
Г обставинна умови
Д обставинна часу
|
33. Установіть відповідність між фрагментом
складнопідрядного речення та видом його підрядної частини.
1… утомилася, так що...
2… засміялася, хоч...
3… зустрілися, щоб...
4… затрималася, тому що...
|
А з’ясувальна
Б обставинна причини
В обставинна мети
Г обставинна допустова
Д обставинна наслідку
|
34.
З’ясуйте, який вид підрядного відповідає
кожному фрагментові складного речення.
1 Я переконався, що …
2 ... то б не перемогли.
3 ... та він не погодився.
4 Настала та хвилина, коли ...
|
А означальне
Б з’ясувальне
В місця
Г умови
Д допустове
|
35.
З’ясуйте, який вид підрядного речення
можна приєднати до поданого головного.
1 Ця подія сталася саме тоді, …
2 … однак студенти склали іспит.
3 Це не та зупинка, …
4 Журналістка повідомила, …
|
А означальне
Б з’ясувальне
В обставинне часу
Г обставинне місця
Д обставинне допустове
|
36. Визначте, який вид
підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
1 з’ясувальне
2 означальне
3 допустове
4 наслідкове
|
А Це був такий день, що ...
Б Там, де …, листя було прозоре.
В Погода стояла сонячна, так що ...
Г Упав додолу перший лист, хоча …
Д Здавалося хлопцю, що ...
|
Где ответы к заджаниям ?
ВідповістиВидалити