ЗНО. Головні й другорядні члени речення
1. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом
речення з таким підметом.
1 іменник
2 прикм., що
переходить в іменник
3 дієприкм., що
переходить в імен.
4 словосполучення
|
А Увік я
вірна буду, мій сердечний друже.
Б І забуте в
душі ожива.
В І дивились
на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів.
Г Сміливі
завжди мають щастя.
Д Ішли дві
долі різними шляхами.
|
2. З’ясуйте, яким членом
речення є виділений фрагмент.
1підмет
2 присудок
3 додаток
4 означення
|
А Жити без обмежень і страху – ось мета успішної
особистості.
Б У школах елементом форми для дівчат є
спідниця в клітинку.
В Скасовано всілякі заборони –
і волі дух зривається в простір.
Г Циферблат наріжного годинника хуртовина снігом
замела.
Д Крізь високий очерет біліла широкою
срібною стрічкою Рось.
|
3. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
|
А Щирі друзі глечика не поб’ють.
Б Учорашнє ніби сон, що
випурхнув з очей.
В На десерт подали сік із полуниць.
Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д Ніч осіння на дощ і туман багата.
|
4. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А Книга – це змога погомоніти з людиною через
тисячоліття.
Б Я люблю очима тишу цілувати.
В Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах
троянди.
Г Мені осіння ніч короткою здається.
Д Зоря на небі рожева вже почала займатись.
5. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А
Я хочу вам про рідний край сказать.
Б
Я берусь за важку роботу – виглядати синів.
В
Мені дальня зоря буде слати листи вересневими журавлями.
Г
Вже клен, що казку розказав бузкам, ліг тінню спати на телігу.
Д
У Марії хата була збудована по-новому.
6. Обставина причини є в реченні
А Брат навчився керувати автомобілем.
Б Читаючи підручник, робіть нотатки.
В Шляхи засипаючи, завиває лютнева хуртовина.
Г Поранений солдат побілів від болю.
Д Мандрівники були вже дуже далеко від домівки.
7. З’ясуйте, яким членом
речення є виділене слово.
1 підмет
2 додаток
3 означення
4 обставина
|
А Як кажуть в народі, життя прожити – не
поле перейти.
Б Перед виходом з дому Орест
затримався перевірити квитки на потяг.
В Як виховує людину сама можливість зробити добро!
Г Батьки повинні навчити дитину долати життєві
перешкоди.
Д Відчувати радість за
успіхи ближнього – ознака альтруїзму.
|
8. Визначте синтаксичну роль виділеного дієслова в
реченнях
1 підмет
2 компонент складеного
дієслівного присудка
3 обставина
4 додаток
|
А Звичай робити писанки виник в
Україні ще з дохристиянських часів.
Б Поет не міг написати рядка без
вогненного перевтілення в образи.
В Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.
Г На колишній Гетьманщині на Водохреще
парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.
Д Співати – це
обов’язково, як дихати.
|
9. Позначте речення, у
якому другорядним членом виступає обставина способу дії:
А Заходить до хати зоря-зоряниця, і гомін стихає кругом.
Б Ходить вітер яром та горою, плачуть трави, тужать під
косою.
В Прісною прохолодою повіяло з лісу.
Г За півкілометра річка розпливалася великим плесом
трохи меншого, широкого й чистого ставу.
Д Ну, словом, листя розпустили всі назустріч живодайному
дощеві.
10. З'ясуйте синт. роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Ніколи не
треба забувати про
своє призначення й (1) завжди пам'ятати, що
(2) митці покликані народом для того, аби показувати (3) світові насамперед, що життя (4) прекрасне,
що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
1 завжди
2 митці
3 світові
4 прекрасне
|
А обставина
Б підмет
В додаток
Г іменна частина присудка
Д означення
|
11. З’ясуйте синт. роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі
(2)
завжди була (3)
властива яскрава (4) поетичність.
1 прозі
2 завжди
3 властива
4 поетичність
|
А підмет
Б присудок
В означення
Г додаток Д обставина
|
12.
З’ясуйте, яким членом речення є виділені
слова.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
|
А Я лиш син народу.
Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень.
В Писати вірші – жить
непросто.
Г І гнеться дерево від плоду.
Д Русявий день гаптує сни світанню.
|
13. З’ясуйте синт. роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Мова (1)Гоголя – це своєрідний
український (2)«говір» за мелодикою, синтаксисом, словником, тому важко
рівнопотужно перекласти (3)Гоголя українською: втрачається (4)неповторний
аромат українськості.
1 Гоголя
2 «говір»
3 Гоголя
4 неповторний
|
А іменна частина присудка
Б додаток
В узгоджене означення
Г неузгоджене означення
|
14. Установіть, яким членом
речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке
вона позначає).
У кого (1) серце мудрістю (2) багате, (3) тому глибини (4) всякі перейти.
1 серце
2 багате
3 тому
4 всякі
|
А додаток
Б означення
В обставина
Г підмет
Д присудок
|
15.
З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
|
А Молодість здатна творити несподіване й
неймовірне.
Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!
В Не дивиться їм грізно в очі «завтра».
Г А він стоїть наперекір усім напастям.
Д Народ шукає в геніях себе.
|
16.
З'ясуйте, яким членом речення є виділені
слова в прикладах.
1 підмет
2 присудок
3 додаток
4 означення
|
А Забування вичищає авгієві стайні пам'яті.
Б Хвилина – це наче й мало.
В Глечики з глини прикрашали невеликий мисник.
Г Андрій раптом зупинився подумати.
Д Вибиватися в люди – справа зовсім
не проста.
|
Де відповіді?
ВідповістиВидалити