ЗНО. Головні й другорядні члени речення


1. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом речення з таким підметом.
1 іменник
2 прикм., що переходить в іменник
3 дієприкм., що переходить в імен.
4 словосполучення
А Увік я вірна буду, мій сердечний друже.
Б І забуте в душі ожива.
В І дивились на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів.
Г Сміливі завжди мають щастя.
Д Ішли дві долі різними шляхами.

2. З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.
1підмет
2 присудок
3 додаток
4 означення

А Жити без обмежень і страху – ось мета успішної особистості.
Б У школах елементом форми для дівчат є спідниця в клітинку.
В Скасовано всілякі заборони – і волі дух зривається в простір.
Г Циферблат наріжного годинника хуртовина снігом замела.
Д Крізь високий очерет біліла широкою срібною стрічкою Рось.

3. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
А Щирі друзі глечика не поб’ють.
Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
В На десерт подали сік із полуниць.
Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д Ніч осіння на дощ і туман багата.

4. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А Книга – це змога погомоніти з людиною через тисячоліття.
Б Я люблю очима тишу цілувати.
В Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.
Г Мені осіння ніч короткою здається. 
Д Зоря на небі рожева вже почала займатись.

5. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А  Я хочу вам про рідний край сказать.
Б  Я берусь за важку роботу – виглядати синів.
В  Мені дальня зоря буде слати листи вересневими журавлями.
Г  Вже клен, що казку розказав бузкам, ліг тінню спати на телігу.
Д  У Марії хата була збудована по-новому.

6. Обставина причини є в реченні
А Брат навчився керувати автомобілем.
Б Читаючи підручник, робіть нотатки.
В Шляхи засипаючи, завиває лютнева хуртовина.
Г Поранений солдат побілів від болю.
Д Мандрівники були вже дуже далеко від домівки.
7. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово.
1 підмет
2 додаток
3 означення
4 обставина

А Як кажуть в народі, життя прожити – не поле перейти.
Б Перед виходом з дому Орест затримався перевірити квитки на потяг.
В Як виховує людину сама можливість зробити добро!
Г Батьки повинні навчити дитину долати життєві перешкоди.
Д Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака альтруїзму.

8. Визначте синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях
1 підмет
2 компонент складеного
дієслівного присудка
3 обставина
4 додаток
А Звичай  робити писанки виник в Україні ще з дохристиянських часів.
Б Поет не міг  написати рядка без вогненного перевтілення в образи.
В Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.
Г На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід  помірятися  силами.
Д Співати – це обов’язково, як дихати.

9. Позначте речення, у якому другорядним членом виступає обставина способу дії:
А Заходить до хати зоря-зоряниця, і гомін стихає кругом.
Б Ходить вітер яром та горою, плачуть трави, тужать під косою.
В Прісною прохолодою повіяло з лісу.
Г За півкілометра річка розпливалася великим плесом трохи меншого, широкого й чистого ставу.
Д Ну, словом, листя розпустили всі назустріч живодайному дощеві.

10. З'ясуйте синт. роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Ніколи   не   треба  забувати  про  своє  призначення й  (1) завжди   пам'ятати, що 
(2) митці покликані народом для того, аби показувати (3) світові насамперед, що життя (4) прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
1  завжди
2  митці
3  світові
4  прекрасне

А  обставина
Б  підмет
В  додаток
Г  іменна частина присудка
Д  означення

11. З’ясуйте синт. роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі (2) завжди була (3) властива яскрава (4) поетичність.
1 прозі
2 завжди
3 властива
4 поетичність
А підмет
Б присудок
В означення
Г додаток        Д обставина
12. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина

А Я лиш син народу.
Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень.
В Писати вірші – жить непросто.
Г І гнеться дерево від плоду.
Д Русявий день гаптує сни світанню.

13. З’ясуйте синт. роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Мова (1)Гоголя – це своєрідний український (2)«говір» за мелодикою, синтаксисом, словником, тому важко рівнопотужно перекласти (3)Гоголя українською: втрачається (4)неповторний аромат українськості.
1  Гоголя
2  «говір»
3  Гоголя
4  неповторний
А  іменна частина присудка
Б  додаток
В  узгоджене означення  
Г  неузгоджене означення

14. Установіть, яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке вона позначає).
У кого (1) серце мудрістю (2) багате(3) тому глибини (4) всякі перейти.
1 серце
2 багате
3 тому
4 всякі

А додаток
Б означення
В обставина
Г підмет      
Д присудок

15. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина

А Молодість здатна творити несподіване й неймовірне.
Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!
В Не дивиться їм грізно в очі «завтра».
Г А він стоїть наперекір усім напастям.
Д Народ шукає в геніях себе.

16. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
1 підмет
2 присудок
3 додаток
4 означення

А Забування вичищає авгієві стайні пам'яті.
Б Хвилина – це наче й мало.
В Глечики з глини прикрашали невеликий мисник.
Г Андрій раптом зупинився подумати.
Д Вибиватися в люди – справа зовсім не проста.

Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Односкладне речення. Відповіді до тестів

Цитати з твору Л. Костенко "Маруся Чурай".

Односкладне речення. Тести ЗНО

Цитати з твору Т. Г. Шевченка "І мертвим, і живим..."

Дієслово. Тести ЗНО